کد مطلب:276910 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:127

سخن مؤلف درباره زوراء
چنانكه سابقا در بخش اول كتاب پیرامون «زوراء» و تشكیل شوری در آن اشاره كردیم بیشتر روایات و بلكه اكثر قریب به اتفاق آنها صراحت دارند كه زوراء نام بغداد است ولی همچنانكه ملاحظه نمودید از حدیث «معاویة بن وهب» و هم چنین روایت كعب الاخبار، كه از «غیبت نعمانی» نقل نمودیم چنین استفاده می شود كه «زوراء» نام تهران است.

از آنجائی كه دو حدیث مزبور با سایر احادیثی كه درباره ی زوراء رسیده (و در آنها تصریح شده كه زوراء نام بغداد است و حتی در برخی از آن روایات حدود جغرافیائی منطقه ی زوراء نیز مشخص گردیده) بصورت ظاهر منافات را می رساند، از این جهت ما برای اینكه اطمینان پیدا كنیم كه آیا زوراء نام بغداد است یا تهران، به كتابهایی مانند -اقرب الموارد- لسان العرب، قاموس المحیط، المنجد، مجمع البحرین، مراصد، و معجم البلدان كه در اختیار داشتیم مراجعه نمودیم ولی در هیچیك از این كتابها به مطلبی كه دلالت داشته باشد كه زوراء نام تهران باشد برخورد ننمودیم. بلكه بر عكس در همه ی كتابهای نامبرده تصریح شده بود كه: «مدینة الزوراء» همان «بغداد» است، و با



[ صفحه 232]



اینكه از جاهای دیگری نیز با نام زوراء سخن رفته بود در عین حال به هیچ وجه به اینكه «ری»، و یا «تهران» را هم «زوراء» می گویند كوچكترین اشاره ای نشده بود.

اینك برای اینكه این مطلب به خوبی روشن شود آنچه را كه «علامه ی دهخدا» پیرامون كلمه ی «زوراء» در كتاب لغتنامه آورده است به عنوان شاهد در اینجا می آوریم.